21
Okt
08

Crisis en beschaving

Eigenlijk moet ik hier mijn zegje doen over het failliet van de vrijemarkteconomie. Als (ex-)communist ben ik daarvan al lang overtuigd. Daarvoor heb ik dat manifest niet nodig. En als ik mij niet vergis had Marcuse daarover al in de zestiger jaren een boek overgeschreven. Dat had die natuurlijk ook op zijn beurt van ene Hilferding gejat.
Dus met crisisdenken ben ik eigenlijk wel opgegroeid. ’t Zou ook nooit goed worden. Steeds heftiger zouden ze worden, die crises. Kredietcrises kenden we ook, maar meer in ’t persoonlijke vlak. Mij heeft ooit nog eens een bankdirecteur daarvoor op het matje geroepen. Later is dat kantoor overigens door Fortis opgeslokt.
Ons antwoord was arbeidersstrijd en revolutie. Dat is later met de val van de Berlijnse muur en de verkoop van alle staatsbedrijven, waardoor iedereen klein-kapitalist werd natuurlijk verwaterd. Je gaat mee met je tijd.
En nu zit we we er weer midden in; in de crisis. Maar ’t is ook een beschavingscrisis als we deze hoogleraar culturele economie moeten geloven.

De kredietcrisis is niet alleen een crisis, maar biedt ook een kans. (Zij) verleidt mensen te denken over een grote neergang, het einde van een periode van voorspoed, en zelfs het einde van de beschaving. Maar we kunnen ook de kans zien op een herstel van de beschaving. Arjo Klamer

Dat van de slechte opvoeding van die Marokkaanse rotjochies was mij bekend, maar deze crisis ook? ’t Zal wel aan het culturele in zijn hoogleraarstoel liggen. Maar om met Keynes de beschaving te herstellen? Dan ga ik toch weer liever op de barricaden staan.

, , , ,

0 Responses to “Crisis en beschaving”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

mijn tweets

RSS Sefke leest de krant

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

RSS Onbekende RSS-invoer

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

RSS LokaalMondiaal

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

Archief

Categorieën

Het Weer

Santa Cruz de La Palma Weather


